Život cestovatele

5. 3. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Češi se dočkali! Na této dálnici budete moci jet 150 km/h, ostatní řidiči vám budou závidět

Pamatujete si, jak jste při cestě do Rakouska nebo Německa s radostí šlápli na plyn a užívali si jízdu rychlostí, o které si v Česku můžeme nechat jen zdát? Vypadá to, že se blýská na lepší časy i u nás!

Foto: Freepik

Vypadá to, že se blýská na lepší časy i u nás! Ministerstvo dopravy totiž oznámilo průlomovou novinku – na vybraných úsecích českých dálnic bude možné legálně jet rychlostí až 150 km/h. První takový úsek už dostal zelenou a řidiči si brzy budou moci vyzkoušet, jaké to je, když nemusí brzdit na pouhých 130 km/h.

Zvýšení rychlostního limitu přichází po letech diskuzí a analýz. Odborníci dlouho zvažovali, zda je česká dálniční síť na takové změny připravena. Nakonec padlo rozhodnutí, že ano – alespoň na některých místech. Jde o významný krok, který nás přibližuje standardům západních zemí, kde jsou vyšší rychlostní limity běžnou praxí již řadu let.

Nová dálnice s vyšší rychlostí

První úsek, kde bude možné legálně jet rychlostí 150 km/h, se nachází na dálnici D1. Konkrétně jde o nově zrekonstruovanou část mezi Brnem a Vyškovem. Tento úsek byl vybrán záměrně – je dostatečně rovný, přehledný a splňuje všechny bezpečnostní parametry pro zvýšení rychlostního limitu.

„Zvýšení rychlostního limitu na 150 km/h není jen o tom, že si řidiči budou moci rychleji dojet do cíle. Je to především o modernizaci našich dálnic a přiblížení se evropským standardům," uvedl ministr dopravy Martin Kupka při slavnostním oznámení této novinky.

Není to však tak, že by se limit zvýšil na všech dálnicích najednou. Ministerstvo dopravy postupuje velmi obezřetně a zvýšení rychlosti povolí pouze tam, kde to dovoluje stav vozovky a bezpečnostní parametry. V současné době se analyzují další potenciální úseky, kde by mohlo dojít ke zvýšení limitu. Mezi nimi jsou části dálnic D5, D3 a D11.

Foto: Freepik

Musíte dodržovat určité podmínky pro rychlost

Aby mohl být na dálnici zvýšen rychlostní limit, musí splňovat přísná kritéria. Nejde jen o kvalitu povrchu, ale také o celkové technické řešení. Dálnice musí mít dostatečně široké jízdní pruhy, kvalitní svodidla, přehledné značení a moderní telematické systémy, které umožňují operativně měnit dopravní značení podle aktuální situace.

„Bezpečnost je pro nás absolutní prioritou. Zvýšení rychlostního limitu přichází v úvahu pouze tam, kde máme jistotu, že to nebude mít negativní dopad na nehodovost," vysvětlil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Zajímavé je, že v některých případech může vyšší rychlostní limit paradoxně přispět k větší bezpečnosti. Když jsou všechna vozidla na dálnici nucena jet podobnou rychlostí, dochází k menšímu počtu předjížděcích manévrů, které jsou často příčinou nehod.

Řidiči jsou spokojení, odborníci se obávají

Reakce na zvýšení rychlostního limitu jsou různorodé. Zatímco někteří řidiči změnu vítají s nadšením, jiní vyjadřují obavy z možného nárůstu nehodovosti.

„Konečně! V Německu jezdím pravidelně a tamní dálnice bez omezení rychlosti fungují skvěle. Řidiči jsou tam disciplinovanější a paradoxně tam vidím méně nebezpečných situací než u nás," říká Pavel, profesionální řidič s dvacetiletou praxí.

Dopravní psycholog Michal Šindelář však upozorňuje na možná rizika: „Vyšší rychlost znamená delší brzdnou dráhu a méně času na reakci. Řidiči si musí uvědomit, že při 150 km/h ujedou za sekundu více než 40 metrů. To je vzdálenost, na které se toho může stát opravdu hodně."

Policejní statistiky ze zemí, kde jsou vyšší rychlostní limity běžné, však ukazují, že samotné zvýšení limitu nemusí nutně vést k vyšší nehodovosti. Klíčové je, aby řidiči přizpůsobili svou jízdu aktuálním podmínkám a nepřeceňovali své schopnosti.

Zvýšení rychlosti sníží emise a rychlost

S vyšší rychlostí samozřejmě roste i spotřeba paliva a emise. Podle odborníků může zvýšení rychlosti ze 130 na 150 km/h znamenat nárůst spotřeby až o 20 %. To je faktor, který by měli řidiči zvážit, zejména v době rostoucích cen pohonných hmot.

„Při rychlosti 150 km/h je aerodynamický odpor výrazně vyšší než při 130 km/h. To se samozřejmě projeví na spotřebě. Na druhou stranu, moderní vozy jsou stále efektivnější a tento rozdíl může být menší, než se očekává," vysvětluje automobilový expert Jan Horák.

Zajímavé je, že u elektrických vozidel je dopad vyšší rychlosti na dojezd ještě výraznější. Při rychlosti 150 km/h může být dojezd až o třetinu kratší než při ekonomické jízdě. To je faktor, který budou muset řidiči elektromobilů brát v úvahu při plánování delších cest. Ministerstvo dopravy plánuje postupné rozšiřování sítě dálnic s vyšším rychlostním limitem. Do konce roku 2025 by mohlo být v Česku až 200 kilometrů dálnic, kde bude možné legálně jet rychlostí 150 km/h.

Zvýšení rychlostního limitu je součástí širší strategie modernizace české dálniční sítě. Ta zahrnuje nejen rekonstrukce stávajících úseků, ale také výstavbu nových dálnic a zavádění moderních technologií pro řízení dopravy.

Kam dál

Předchozí

Následující