Život cestovatele

25. 4. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Lidl potvrdil konec své nejoblíbenější prodejny: Lidé jsou v šoku, nakupovali zde za pár korun

Jaké to je, když se zavře místo, kam jste rádi jezdili nakupovat a kde jste často našli nejlepší ceny? Přesně tuto otázku si teď kladou lidé z Prahy a okolí. Lidl oficiálně potvrdil, že uzavře svou populární outletovou prodejnu v pražských Štěrboholech, kam přijížděli zákazníci z širokého okolí a kde bývaly fronty doslova na denním pořádku.

Foto: redakce

Lidé jsou zklamaní hlavně proto, že obchod nabízel výrazně zlevněné zboží, které jinde nebylo k sehnání, a většina nákupních tipů teď zmizí. Podle zkušeností ze zahraničí byly právě outlety často místem, kde si mohli lidé dopřát něco navíc za rozumné peníze, ať už šlo o kvalitní oblečení nebo domácí potřeby. Pro mnoho lidí to byla možnost nakoupit kvalitní zboží daleko levněji než v klasických obchodech. Je to tedy nejen ztráta konkrétní prodejny, ale i určitého způsobu nakupování, na který si zákazníci zvykli a těšili se na něj.

Lidl uzavírá legendární outlet v pražských Štěrboholích

Outlet Lidlu v pražských Štěrboholích byl jedním z nejoblíbenějších míst k nákupu zlevněného a vyřazovaného zboží z celého kraje. Důvodem jeho uzavření je především plánovaný přesun aktivit řetězce na Moravu a možné ukončení nájemní smlouvy na ploše v retail parku, kde se prodejna nacházela. V posledních měsících dopadly na outlet také ekonomické tlaky spojené s dražším provozem v Praze a všeobecným růstem cen nájmů v oblasti Kutnohorské ulice. Timing uzávěru nebyl náhodný a Lidl potvrdil, že šlo o strategické rozhodnutí, které má podpořit efektivnější využití skladových zásob napříč republikou.

Další faktor představuje snaha zoptimalizovat rozvoz neprodaného zboží, které teď bude více směřovat do menších měst. Zavření outletu zasáhlo především věrné zákazníky, kteří sem pravidelně jezdili kvůli sníženým cenám, širokému výběru a možnosti najít zboží, které v běžných prodejnách řetězce často bývá už nedostupné. Nákupní vozíky v outletu byly vždy plné, parkoviště u retail parku se pravidelně plnilo už od rána, a lidé mnohdy stáli fronty na unikátní nabídky přivezené z celého Česka. Mnoho lidí teď mrzí nejen ztráta výhodných nákupů, ale hlavně komunitní atmosféra, která se v outletu vybudovala. Zákazníci si často předávali tipy na nejlepší úlovky a některé rodiny jezdily ze vzdálenějších částí Prahy právě kvůli outletu.

Lidl outlet otevřel v lednu svou první prodejnu v Praze. Po třech měsících ji zavírá. Foto: redakce

Jak outlet fungoval a čím mezi lidmi vynikal

Outlet ve Štěrboholích patřil mezi největší speciální prodejny Lidlu v Česku. Nabízel neprodané nebo sezónní zboží z jiných poboček s ještě většími slevami, než bylo zvykem v klasických prodejnách. Výběr se neustále měnil a dalo se zde koupit jak potraviny, tak oblečení, elektro nebo potřeby do domácnosti. Samotný systém fungování byl jednoduchý: zboží bylo rozdělené do kategorií a přehledně označené, zákazníci oceňovali i dostatek parkovacích míst a snadný vstup z hlavní komunikace.

Personál byl školený na zvládání velkých davů a občasných front. Vybavení prodejny bylo přizpůsobené rychlému obratu zboží – například nákupní vozíky byly větší a regály často přehlednější. Díky těmto výhodám byla prodejna často skutečně přeplněná a zákazníci sem byli ochotní dojíždět i z druhé strany Prahy. V zahraničí není uzavírání outletů neobvyklé, ale proces bývá často více komunikovaný směrem ke komunitě a někdy i s možností přechodu zákazníků na jiné formy nákupu.

Například v Německu obchodní řetězce při podobných uzávěrách často nabízí speciální jednodenní akce, během kterých se rozprodá zboží za extrémně nízké ceny, aby snížily ztrátu neprodaných zásob. Zákazníci ve Velké Británii si mezitím zvykli na tzv. pop-up outlety, které se na uzavření připravují několik týdnů dopředu a nabízejí bonusové věrnostní programy nebo digitalizované slevové kupóny. V Praze ovšem zákazníci většinou přišli o možnost levných nákupů ze dne na den.

Aby se lidé dostali do prodejny, museli vystát několikahodinovou frontu. Foto: redakce

Chytré nakupování v náročné době

Lidé v západní Evropě reagují na uzavírání obchodů tím, že více využívají srovnávače cen a mobilní aplikace na slevy. V Německu nebo Británii je běžné využívat cashback portály, kde za nákupy vrací drobné částky zpět na účet. Každý zákazník by měl sledovat akční letáky nejen Lidlu ČR, ale i konkurence jako KIK. Zajímat se může také o speciální akce na oblečení nebo domácí potřeby, které bývají krátkodobé a často jen v určitém regionu.

Stojí za to vytvořit si jednoduchou tabulku cen oblíbených produktů, abyste snadno viděli, kde je cena nejnižší. Tím lze sledovat nejen jednotlivé slevy, ale také dlouhodobý vývoj cen, což se při nestabilních tržbách vyplatí. Po ukončení provozu outletu v Praze budou muset zákazníci hledat nové možnosti, kam pro levné značkové zboží. Zajímavou variantou mohou být menší prodejny s výprodeji na okraji měst, nebo sítě zaměřené na zboží z likvidací zásob.

Kam dál

Předchozí

Následující