Život cestovatele

29. 4. 2025

Michaela Hanelová

Egypt

Tohle Češka v Egyptě nečekala. Místo výhledu na moře přišlo překvapení, které ji zaskočilo

Egypt je mezi českými turisty dlouhodobě jednou z nejoblíbenějších destinací. Slunce, moře, all inclusive hotely a relativně příznivé ceny lákají každoročně tisíce lidí. Pro paní Moniku z Plzně byla dovolená u Rudého moře splněným snem.

Foto: Getty Images

Chtěla si po náročném roce odpočinout a vybrala si resort, který sliboval luxusní služby a hlavně pokoj s výhledem na moře. Připlatila si za něj několik tisíc korun navíc a těšila se, jak bude každý den pozorovat vlny a západy slunce z vlastního balkonu. Když ale po příjezdu vstoupila do pokoje, zažila šok. Výhled, za který si připlatila, totiž ve skutečnosti znamenal pohled na sousední hotelovou zeď. Moře bylo vidět jen v dálce a jen tehdy, když se člověk opravdu hodně naklonil přes balkonové zábradlí. Monika nevěřila vlastním očím.

„Když se vykloníte, tak to moře uvidíte,“ řekla jí s úsměvem recepční, když si šla stěžovat. Přitom v katalogu i na webu cestovní kanceláře byl pokoj prezentován jako sea view. Zaskočená Monika si rychle uvědomila, že reklamace nebude snadná. V Egyptě totiž pojem výhled na moře může znamenat prakticky cokoli – od přímého pohledu na pláž až po situaci, kdy moře sotva zahlédnete někde v dálce mezi budovami. Přesto se rozhodla situaci řešit a požádala delegátku o změnu pokoje.

Rozdíly mezi katalogem a realitou

Delegátka jí ale vysvětlila, že hotel je aktuálně plně obsazený a že výměna pokoje není možná. Doporučila jí, aby si stížnost zaznamenala do protokolu a po návratu kontaktovala cestovní kancelář. Monika tak neměla jinou možnost než zůstat tam, kde byla. Celou dovolenou ji provázelo zklamání a pocit, že byla podvedena. Slunce, dobré jídlo a teplé moře sice náladu trochu zlepšily, ale zklamání z nevydařeného pokoje přetrvávalo.

Není přitom jediná, kdo podobnou zkušenost zažil. Výhled na moře je jednou z nejčastějších příčin reklamací dovolených. Některé hotely totiž používají termíny jako boční výhled na moře, částečný výhled nebo výhled přes areál dost volně. Cestovní kanceláře se pak brání tím, že pokoj s mořem viditelným byť jen v malé části splňuje podmínky popisu. Právníci specializovaní na cestovní právo upozorňují, že klíčové je vždy to, co bylo napsáno v cestovní smlouvě. Pokud je ve smlouvě uvedeno přímý výhled na moře a realita tomu neodpovídá, má klient právo na reklamaci a případnou kompenzaci.

Jak reklamovat dovolenou tak, aby to bylo správně

Monika nakonec po návratu domů skutečně podala reklamaci. Přiložila fotografie pořízené přímo z balkonu a kopii katalogového popisu hotelu. Podle cestovní kanceláře ale bylo vše v pořádku, protože moře bylo viditelné – byť omezeně. Nakonec jí nabídli slevu na příští zájezd ve výši 10 %, což Moniku příliš nepotěšilo, ale aspoň nějaké gesto. Cestovní kanceláře obecně doporučují, aby si lidé v podobných případech vše co nejlépe zdokumentovali. Fotografie a písemné stížnosti přímo na místě jsou klíčem k tomu, aby reklamace měla šanci na úspěch.

Česka chtěla hotel s výhledem na moře. Nečekala, že to bude tak náročný požadavek. Foto: Getty Images

Ideální je také domluvit si svědky – například jiné hotelové hosty, kteří mohou potvrdit, že pokoj neodpovídal slibovanému standardu. Zkušenosti cestovatelů ukazují, že Egypt je v tomto ohledu poměrně specifický. Hotely tam často používají evropské termíny volněji a standardy se mohou výrazně lišit. To, co by například v Řecku nebo Španělsku bylo považováno za nedostatečné, je v Egyptě vnímáno jako zcela běžné.

Na co si dát pozor při výběru dovolené

Při výběru dovolené je dobré číst nejen katalogové popisy, ale také recenze ostatních cestovatelů. Ti často upozorní na rozdíly mezi prezentací a realitou. Pokud cestovní kancelář nabízí více variant pokojů, je vhodné si ověřit, co přesně je zahrnuto v ceně. Někdy se totiž může stát, že za přímý výhled na moře je třeba si připlatit ještě více, než se zdá. Důležité je také ptát se předem a žádat písemné potvrzení, pokud si člověk přeje něco specifického – například konkrétní umístění pokoje nebo garanci výhledu.

Pokud to není výslovně uvedeno ve smlouvě, bude pozdější reklamace mnohem složitější. Monika si z Egypta odvezla smíšené pocity. Na jednu stranu byla ráda za krásné počasí a možnost odpočinku, na druhou stranu ji zklamání z pokoje pokazilo část dovolené. „Příště už si dám větší pozor na to, co je napsáno ve smlouvě,“ říká dnes s úsměvem. Egypt zůstává oblíbenou destinací, ale zkušenost paní Moniky připomíná, že při výběru dovolené je potřeba být ostražitý. A že za krásné fotografie v katalogu se někdy skrývá realita, která je na míle vzdálená očekávání.

Zdroj: novinky.cz, vlastní zpracování na základě zkušeností cestovatelů

Kam dál

Předchozí