Život cestovatele

7. 2. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Nejnovější taktika obchodů v Česku: Na toto si dejte pozor, jinak přijdete o peníze

Zatímco se všichni soustředí na cenovky a slevy v regálech, v českých obchodech probíhá tichá revoluce, která mění pravidla hry. To, co vypadá jako běžný nákup, se může ve skutečnosti proměnit v sofistikovanou hru na schovávanou s vašimi penězi. A nejhorší na tom je, že většina zákazníků tento trik vůbec neodhalí.

Foto: Freepik

V době, kdy spotřebitelé pečlivě sledují každou korunu a porovnávají ceny mezi obchody, přicházejí výrobci s praktikami, které připomínají kouzelnické triky. Zatímco jedna ruka odvádí pozornost zákazníků k výrazným slevám a haléřovým cenám, ta druhá nenápadně mění pravidla hry způsobem, který málokdo postřehne. A výsledek? Ten může překvapit i ty nejostražitější nakupující.

Nová taktika obchodů v Česku nás může stát draho

Představte si, že jste právě zaplatili stejnou částku jako minulý měsíc, ale domů si nesete méně jídla. Není to náhoda - čeští obchodníci používají trik, který oklamává tisíce zákazníků denně. A my máme důkazy, které vás šokují .To, co se právě teď děje v českých obchodech, překvapuje i zkušené ekonomy.

Oblíbené značky jako Milka, Bohemia Chips nebo Jar tiše mění velikost svých balení, ale ceny zůstávají stejné nebo dokonce rostou. A zatímco vy počítáte každou korunu, výrobci počítají zisky z tohoto rafinovaného triku.

Ceny za zboží jsou stejné, výrobky se zmenšují

Myslíte, že kupujete stejnou Milku jako vždy? Omyl! Za identických 66 korun nyní dostáváte o 10 gramů méně čokolády. V přepočtu tak nenápadně zaplatíte o 73 korun více za kilogram. Výrobce se ohání dražším kakaem, ale pravda je mnohem překvapivější.

Pamatujete na velká balení Bohemia Chips? Z původních 300 gramů v roce 2014 se scvrkly na pouhých 260 gramů. Nejhorší na tom je, že menší balení (235 gramů) často stojí v akci více než větší varianta. A ten vzduch v sáčku? Ten vám prodávají za stejnou cenu jako kdysi brambůrky.

Foto: Wikimedia Commons

Výrobky, kde si toho na první pohled nevšimnete

Jar už není, co býval. Doslova. Z litrového balení se stal devítistovkový trpaslík, ale vaše peněženka to stále odnáší stejně. A není sám - podobnou dietou prošla i další drogerie. Výrobci přitom spoléhají na to, že si změny nevšimnete.

Víte, že za poslední rok prošlo podobnou dietou přes sto různých produktů? Od žvýkaček Orbit, kde ubyly čtyři kousky v balení, až po tuňákové konzervy, které se zmenšily na polovinu. A ceny? Ty paradoxně rostou i u menších balení.

Výrobci nás chtějí oklamat

Trik výrobců je geniálně jednoduchý - nabízejí současně několik různých velikostí balení. Když si spletete 160gramové balení s původním 170gramovým, připlatíte si v akci dokonce ještě víc. Za menší množství tak můžete zaplatit i o 20 % více. Nenechte se napálit! Vždy kontrolujte jednotkovou cenu na cenovce (za kilogram nebo litr). Právě tam se ukrývá pravda o skutečné ceně.

Například když dva podobné výrobky stojí stejně, ale jeden má menší gramáž, v přepočtu můžete prodělat i stovky korun měsíčně. Ekonomové varují, že je smrskflace teprve na začátku. Výrobci kromě zmenšování balení experimentují i s náhražkami surovin. Místo cukru umělá sladidla, místo kvalitních tuků palmový olej. A to je teprve začátek.

Kam dál

Předchozí

Následující