Miliardová chyba American Airlines: Muž létal 21 let první třídou zdarma a způsobil aerolinii neskutečnou ztrátu
Letecká společnost American Airlines udělala v 80. letech minulého století zásadní chybu, když nabídla doživotní neomezené létání první třídou za jednorázový poplatek. Jeden z držitelů tohoto výjimečného pasu, burzovní makléř Steven Rothstein, dokázal během 21 let nalítat více než 30 milionů mil a způsobit společnosti ztrátu 21 milionů dolarů. Jak se mu to podařilo a proč mu nakonec společnost jeho "zlatý" pas odebrala?
Foto: Unsplash
American Airlines se na začátku 80. let ocitla ve vážných finančních problémech. V roce 1980 vykázala ztrátu 76 milionů dolarů, což bylo způsobeno především deregulací leteckého průmyslu v roce 1978. Nově zvolený prezident společnosti Robert Crandall proto přišel s neobvyklým řešením. Prodejem doživotních pasů pro neomezené létání první třídou. „Původně jsme si mysleli, že to bude něco, co si firmy koupí pro své top zaměstnance," vysvětlil později Crandall. „Brzy se ukázalo, že veřejnost byla chytřejší než my."
Zlatá příležitost pro bohaté cestovatele
AAirpass, jak se program nazýval, nabízel za jednorázový poplatek 250 000 dolarů (v dnešní hodnotě přes 933 000 dolarů) neomezené cestování první třídou po celý život. Za dodatečných 150 000 dolarů si majitelé mohli pořídit i doprovodný pas pro společníka.
Steven Rothstein, tehdy úspěšný chicagský burzovní makléř, si AAirpass pořídil v roce 1987. „American Airlines mě kontaktovali a řekli, že vzhledem k množství mých letů by pro mě byl AAirpass skvělým nákupem," vzpomíná Rothstein. „Bylo to jako dluhopis. Místo vyplácení dividend v hotovosti mi vypláceli dividendy v letecké dopravě."
Konec zlaté éry
„Nastupoval do letadla stejně běžně, jako většina lidí nastupuje do autobusu," popisuje jeho bývalá manželka Nancy. Rothstein během 21 let uskutečnil více než 10 000 letů. Létal několikrát měsíčně do New Yorku, Los Angeles a San Francisca. Do Londýna cestoval někdy i dvanáctkrát za měsíc. Vyrazil i do Ontaria jen kvůli sendviči. Jeho dcera Caroline vzpomíná: „Často odešel ráno na služební cestu, letěl zpět a já ani nevěděla, že byl pryč."
V roce 2007 se American Airlines opět ocitla ve finančních potížích. Společnost zjistila, že někteří držitelé AAirpassu ji stojí značné peníze. Rothstein údajně způsoboval ztrátu až 1 milion dolarů ročně. 13 prosince 2008 přišel zlomový moment. Když se Rothstein chystal nastoupit do letadla, dostal dopis o ukončení jeho AAirpassu. „Proč mě nechali dojít až k bráně? Proč mi to neřekli hned na začátku, což by bylo slušné?" vzpomíná Rothstein na tento den.
Drahá lekce
Společnost obvinila Rothsteina z podvodného jednání. Podle American Airlines porušoval podmínky tím, že si rezervoval spekulativní lety pod falešnými jmény jako Bag Rothstein nebo Steven Rothstein Jr. Rothsteinova rodina však trvá na tom, že nikdy nepoužíval počítač a že každou rezervaci provedl přes placeného zaměstnance American Airlines. Přestože Rothstein společnost zažaloval, soud v roce 2011 rozhodl v jeho neprospěch.
American Airlines program v roce 1994 definitivně ukončila. Celkem bylo prodáno pouze 65 pasů. V roce 2004 se společnost pokusila program jednorázově oživit s cenou 3 miliony dolarů, ale nenašel se žádný zájemce. Případ AAirpassu se stal varovným příkladem toho, jak zdánlivě dobrý marketingový tah může mít dlouhodobé negativní důsledky. Pro American Airlines to byla drahá lekce, která vedla k zásadním změnám v přístupu k věrnostním programům.
📊 Anketa
Zdroje:
https://simpleflying.com/american-airlines-aairpass/
https://thehustle.co/aairpass-american-airlines-250k-lifetime-ticket