Život cestovatele

23. 4. 2025

Michaela Hanelová

Česká republika

Změna v bance šokovala klienty. Poplatky teď budou i za běžný výběr, nikdo to dopředu neřekne

Od dubna 2025 čeká klienty některých českých bank nepříjemné překvapení – i za obyčejný výběr z bankomatu mohou platit nové poplatky, které jim dříve vůbec nehrozily. Česká spořitelna, Komerční banka nebo Moneta aktualizují své sazebníky, a to i u běžných služeb, jako jsou výběry v zahraničí nebo z cizích bankomatů v Česku. Část klientů se o změně dozvěděla až ve chvíli, kdy jim z účtu zmizely peníze, jiní narazili na nové podmínky jen náhodou v internetovém bankovnictví nebo v zapadlé e-mailové zprávě.

Foto: Freepik

Zásadní změny se týkají i samotného vedení účtu – poplatky nově pocítí i ti, kteří účet aktivně nevyužívají. Řada lidí přitom nemá tušení, že nové sazby zasáhnou právě jejich účet; informace totiž často dorazí nenápadným způsobem, takže je snadné ji přehlédnout. Klienti v diskuzích sdílí zkušenosti, kdy přešli například k Fio, Air Bank nebo mBank a ušetřili i stovky korun, ale je potřeba dávat si pozor i na podmínky těchto bank.

Změna banky může být pro někoho nepříjemná, jenže je to někdy jediná cesta, jak se vyhnout nečekaným výdajům. Pravidelná kontrola podmínek je dnes nutností, jinak člověk snadno přijde o peníze, aniž by cokoli tušil. Od dubna 2025 zavádí některé české banky nové sazebníky a poplatky, které ovlivní běžné používání účtů. Klienti často zjišťují změny až zpětně, protože informace přicházejí nenápadně, například e-mailem nebo malou zprávou v internetovém bankovnictví.

Nové sazebníky bank od dubna 2025

Česká spořitelna, Komerční banka a Moneta přistoupily k úpravě poplatků za každodenní služby. Od dubna 2025 proto došlo k zásadní změně ceníku i u běžného účtu. Banky nově zpoplatnily více operací, na které byli klienti dlouhá léta zvyklí zdarma. Největší pozornost si získaly poplatky za výběry z bankomatu, ale změny se týkají také dalších služeb, například plateb do zahraničí nebo i běžného vedení účtu, pokud není dostatečně aktivní.

Mnoho lidí přiznává, že nové podmínky přijali s nevolí. Na sociálních sítích se množí zkušenosti s překvapením a nespokojeností. Řada uživatelů začala hledat alternativy a zajímat se o menší banky typu Fio nebo mBank, které si za běžné služby stále nestanovily nové poplatky. Co bodlo nejvíc, jsou poplatky za výběr hotovosti. Nově se platí nejen u cizích bankomatů v Česku, ale i za výběr v zahraničí. Například klienti, kteří odjeli na dovolenou, byli šokováni, když po návratu zjistili, že jim banka strhla i desítky korun za jeden výběr.

Některé banky zavedly nové poplatky nejen za vedení účtu. Foto: Wikimedia Commons

Změny podmínek vedení účtu a aktivní využívání

Další významnou změnu představuje vedení účtu. Pokud klienti nemají pravidelné příjmy, aktivně neplatí kartou nebo si pouze spoří, může jim být jejich účet zpoplatněn měsíční částkou za vedení účtu. Dříve bylo vedení běžného účtu zdarma nebo s minimálními podmínkami. Teď se stává běžným, že je nutné splnit určité požadavky. Například Komerční banka vyžaduje každý měsíc splnit objem transakcí, jinak se účtuje poplatek.

Uživatelé, kteří účty využívají jen minimálně, bývají těmito změnami nejvíc zaskočeni. Stále častěji se objevují příběhy klientů, kterým byly poplatky účtovány, aniž by o tom dostali srozumitelnou informaci. Banky často informují o úpravách pouze elektronicky. Změny podmínek a nových poplatků přicházejí e-mailem nebo jako upozornění v internetovém bankovnictví. Mnozí uživatelé přiznávají, že taková upozornění snadno přehlédnou. Když pak poplatek skutečně zaplatí, je už pozdě na reklamaci nebo změnu banky.

Na sociálních sítích i ve vyhledávání Google přibývají varování a zkušenosti klientů, kteří přišli i o stovky korun. Zákazníci často označují komunikaci bank za matoucí a netransparentní. Podle bank jde přitom o standardní způsob informování, optimalizovaný kvůli efektivitě i kvůli ochraně osobních údajů. Někteří klienti hledají způsoby, jak se vyhnout novým poplatkům. Možností je změnit banku na takovou, která si stále drží příznivé podmínky a neúčtuje stejné částky.

Platit se bude za vedení účtu a za výběr u cizí banky. Foto: redakce

Banky bez nových poplatků a s čitelnějšími podmínkami

Fio banka, Air Bank a mBank zůstávají pro mnoho lidí hlavní volbou. Tyto banky si za výběry v zahraničí nebo z cizích bankomatů v ČR většinou neúčtují žádný poplatek. Podmínky vedení účtu jsou zpravidla přehlednější a lehce dohledatelné. Zákazníci těchto bank oceňují, že informace chodí jasně, například do e-mailu nebo přímo prostřednictvím internetového bankovnictví. Přehledné sazebníky jsou dostupné online. Stačí věnovat pár minut kontrole, aby člověk věděl, za co opravdu platí a co má v rámci účtu zdarma.

V diskuzích na sociálních sítích se hodně mluví o tom, kolik lidé díky změně banky skutečně ušetřili. Někteří zmiňují, že přešli například ke Fio bance nebo Air Bank a okamžitě přestali platit poplatky za běžné výběry. Za pár měsíců tak ušetřili několik stovek korun. Někteří klienti také chválí průhlednost aplikací. Jasné zprávy v internetovém bankovnictví jim umožnily rychle zjistit, za co platí. Jiní upozorňují na to, že je dobré sledovat podmínky, protože i bezpoplatkové banky je někdy mění.

Kam dál

Předchozí

Následující